سایت مقالات فارسی – نسبت نظر و عمل در سعادت انسان از نگاه ابن سینا
۳-۲٫ نگاه اجمالی به تعریف فلاسفه مشهور پیش از شیخ از سعادت و شقاوت…………….. ۱۵
افلاطون:………………………………………………………………………………… ۱۵
ارسطو:………………………………………………………………………………….. ۱۹
فارابی:………………………………………………………………………………….. ۲۷
فصل اول: چیستى سعادت و شقاوت حقیقى از نظر ابن سینا…………………………………. ۳۲
۱-۱٫ تعریف لذت:…………………………………………………………………………. ۳۴
۱-۲٫ چگونگی رابطه سعادت و لذّت………………………………………………………. ۴۰
۱-۳٫ مصداق سعادت نهایی انسان………………………………………………………….. ۴۱
۱-۴٫ نکات…………………………………………………………………………………. ۴۵
نکته۱چرایی تعریف سعادت به لذت……………………………………………………. ۴۵
نکته ۲- تعابیر دینی ابن سینا از سعادت:……………………………………………….. ۴۶
نکته ۳- میزان تأثیر بدن و عوامل خارجی در سعادت……………………………….. ۴۷
نکته ۴- اینکه سعادت امری اخروی است:……………………………………………. ۴۸
نکته۵- نوع نگاه شیخ به تکلیف………………………………………………………… ۴۹
۱-۵٫ مراتب سعادت و شقاوت…………………………………………………………….. ۴۹
۱-۶٫ اقلی یا اکثری بودن اهل سعادت و نجات……………………………………………. ۵۹
جمع بندی فصل……………………………………………………………………………. ۶۱
فصل دوم:نسبت نظر و عمل در سعادت………………………………………………………. ۶۴
۱٫عقل عملی و عقل نظری………………………………………………………………….. ۶۴
۱-۱٫چیستی عقل عملی(عمل) و عقل نظری(نظر)……………………………………… ۶۴
۱-۲٫ رابطه عقل نظری و عقل عملی…………………………………………………… ۷۰
۱-۳٫ نیاز عقل نظری به عقل عملی…………………………………………………….. ۷۱
۱-۴٫ نیاز عقل عملی به عقل نظری…………………………………………………….. ۷۲
- نسبت نظر و عمل………………………………………………………………………… ۷۴
۲-۱٫ اهمیت وتأثیر عمل:……………………………………………………………….. ۷۵
۲-۲٫ چرایی تأثیر عمل…………………………………………………………………. ۷۷
۲-۳٫ راه استکمال قوه عملی…………………………………………………………… ۷۹
۲-۴٫ رأی شیخ درچگونگی نسبت نظر و عمل در سعادت انسان………………………. ۸۱
۲-۵٫ چرایی اهمیت و برتری نظر:………………………………………………………. ۸۴
۲-۶٫ چرایی نگاه سخیف به نظر………………………………………………………… ۸۶
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………….. ۸۶
- ۹۹/۰۹/۰۳