مقاله علمی با منبع : بررسی و تبیین تطبیقی علیّت از دیدگاه ابنرشد و غزالی با تأکید …
- فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………. ۷
الف) فرضیههای اصلی.. ۷
ب) فرضیههای فرعی.. ۸
- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸
- تاریخچه و سابقهی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. ۸
فصل اول: کلیات… ۱۱
۱-۱٫ واژهشناسی………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
۱-۱-۱٫ مفهوم لغوی علّت… ۱۲
۱-۱-۲٫ معانی اصطلاحی علّت در فلسفه. ۱۲
۱-۲٫ اقسام علل………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵
۱-۲-۱٫ علل چهارگانه. ۱۵
۱-۲-۱-۱٫ علل ماهیت…………………………………………………………………………………………………………… ۱۶
۱-۲-۱-۲٫ علل وجود………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶
۱-۲-۲٫ علّت تامّه و علّت ناقصه. ۱۸
۱-۲-۳٫ علّت بسیط و مرکب… ۱۸
۱-۲-۴٫ علّت بیواسطه و باواسطه. ۱۸
۱-۲-۵٫ علّت انحصاری و جانشینپذیر. ۱۸
۱-۲-۶٫ علّت داخلی و خارجی.. ۱۹
۱-۲-۷٫ علّت حقیقی و اعدادی.. ۱۹
۱-۲-۸٫ علّت مقتضی و شرط.. ۱۹
۱-۳٫ منشاء تصور علیّت…………………………………………………………………………………………………………………… ۲۰
۱-۳-۱٫ نظریهی عقلگرایان.. ۲۰
۱-۳-۲٫ نظریهی حسگرایان.. ۲۱
۱-۴٫ اصل علیّت……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۴
۱-۴-۱٫ بدیهی بودن اصل علیّت… ۲۴
۱-۵٫ فروع اصل علیّت……………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵
۱-۵-۱٫ تلازم علّت و معلول یا اصل ضرورت علّی………………………………………………………………….. ۲۵
۱-۵-۱-۱٫ اثبات «اگر علّت تامه موجود باشد، معلول حتماً موجود است.» ……………………… ۲۶
۱-۵-۱-۲٫ اثبات «هرگاه معلول موجود باشد، وجود علّت آن واجب و ضروری است.» …… ۲۷
۱-۵-۲٫ تقارن یا تقدّم علّت بر معلول.. ۲۸
۱-۵-۳٫ اصل سنخیّت علّت و معلول.. ۳۱
۱-۵-۴٫ از علّت واحد جز معلول واحد صادر نمیشود. ۳۳
۱-۵-۴-۱٫ مراد از واحد اول در این قاعده……………………………………………………………………………. ۳۴
۱-۵-۴-۲٫ مجرای قاعدهی الواحد………………………………………………………………………………………….. ۳۶
۱-۵-۴-۳٫ آیا واحد از طرف علّت با واحد از طرف معلول یکی است؟……………………………….. ۳۷
۱-۵-۴-۴٫ مراد از صدور در قاعدهی الواحد………………………………………………………………………….. ۳۸
۱-۵-۴-۵٫ ارتباط قاعدهی الواحد با اصل سنخیت بین علّت و معلول……………………………….. ۳۹
۱-۵-۵٫ ملاک نیازمندی معلول به علّت… ۳۹
۱-۵-۶٫ بقاء معلول هم نیازمند به علّت است… ۴۲
۱-۵-۷٫ بطلان دور ۴۳
۱-۵-۸٫ بطلان تسلسل.. ۴۴
۱-۵-۸-۱٫ برهانی بر محال بودن تسلسل در ناحیهی علّتها………………………………………………. ۴۶
۱-۵-۹٫ بطلان اتفاق.. ۴۷
۱-۵-۱۰٫ در عدم، علیّت نیست… ۵۰
فصل دوم: دیدگاه غزالی دربارهی علیّت………………………………………………………………………………………. ۵۱
۲-۱٫ معرفی اجمالی غزالی.. ۵۲
۲-۱-۱٫ زندگینامه. ۵۲
۲-۱-۲٫ مراحل فکری غزالی.. ۵۴
۲-۱-۳٫ مهمترین آثار غزالی.. ۵۵
۲-۲٫ مکتب اشعری، خاستگاه فکری غزالی.. ۵۷
۲-۳٫ علیّت در مکتب اشاعره ۵۸
۲-۳-۱٫ نظریهی ابوالحسن اشعری (۳۲۴ ه..ق) ۵۸
۲-۳-۲٫ نظریهی تفتازانی (م۷۹۳ ه..ق) ۵۸
۲-۳-۳٫ نظریهی قاضی عضدالدین ایجی (م۷۵۶ ه..ق) ۵۹
۲-۳-۴٫ دیدگاه اشاعره دربارهی «قاعدهی ضرورت علّی». ۵۹
۲-۳-۵٫ انگیزههای اشاعره از بیان نظریهی عادت… ۶۰
۲-۳-۶٫ اشاعره و سنخیت… ۶۲
۲-۳-۷٫ اشاعره و علیّت… ۶۳
۲-۴٫ تحلیل علیّت در ارتباط با ضرورت و سنخیت… ۶۴
۲-۵٫ دیدگاه غزالی دربارهی علیّت… ۶۶
۲-۵-۱٫ غزالی و اصل علیّت عامه. ۶۷
۲-۵-۱-۱٫ انواع روابط میان اشیاء از نظر غزالی.. ۶۷
۲-۵-۱-۱-۱٫عدم ارتباط میان دو شیء ۶۷
۲-۵-۱-۱-۲٫ ارتباط میان دو شیء ۶۸
الف- رابطهی تکافؤ و تضایف… ۶۸
ب- رابطهی شرط با مشروط.. ۶۸
ج- رابطهی اقترانی.. ۶۹
۲-۵-۱-۲٫ اقسام سهگانهی «سبب» از نظر غزالی.. ۷۱
۲-۵-۱-۲-۱٫ اسباب قطعی.. ۷۱
۲-۵-۱-۲-۲٫ اسباب ظنی.. ۷۲
۲-۵-۱-۲-۳٫ اسباب وهمی.. ۷۳
۲-۵-۱-۳٫ اقسام سهگانهی دیگر «سبب» از نظر غزالی.. ۷۴
۲-۵-۱-۳-۱٫ سبب [علّت] حسی.. ۷۴
۲-۵-۱-۳-۲٫ سبب فقهی.. ۷۴
۲-۵-۱-۳-۳٫ سبب عقلی.. ۷۵
۲-۵-۱-۴٫ شواهدی دیگر از معنای علیّت در آثار غزالی.. ۷۶
۲-۵-۲٫ تحلیل علیّت فلسفی بوسیلهی غزالی.. ۷۷
۲-۵-۳٫ تحلیل «ضرورت» از نظر غزالی.. ۷۸
۲-۵-۴٫ غزالی و نفی ضرورت علّی.. ۷۹
۲-۵-۴-۱٫ اقسام محال حقیقی [ذاتی] از نظر غزالی.. ۷۹
۲-۵-۴-۱-۱٫ نفی بدیهیات عقلی.. ۸۰
۲-۵-۴-۱-۲٫ نفی هر چیزی که متضمن مفهوم شی است… ۸۰
۲-۵-۴-۱-۳٫ قلب اجناس بدون وجود ماده مشترک… ۸۰
۲-۵-۵٫ تعریف و جایگاه نظریهی عادت در تفکر غزالی.. ۸۴
۲-۵-۵-۱٫ «عادت» توجیهی برای نظم موجود در طبیعت… ۸۵
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید. |
۲-۵-۵-۳٫ ارتباط تجربه و عادت از دیدگاه غزالی.. ۸۷
۲-۵-۵٫ نظر غزالی دربارهی سنخیت… ۸۸
۲-۵-۶٫ دلایل غزالی در نفی ضرورت علّی.. ۸۹
۲-۵-۶-۱٫ وقوع و امکان معجزه ۸۹
۲-۵-۶-۲٫ قدرت مطلق الهی.. ۹۱
۲-۵-۶-۳٫ اثبات معاد جسمانی.. ۹۲
۲-۵-۶-۴٫ اثبات اختیار الهی.. ۹۲
۲-۵-۶-۵٫ اثبات صانع بودن خداوند نسبت به جهان.. ۹۳
۲-۵-۷٫ بررسی تحلیل فلاسفه از حیث فاعل نزد غزالی.. ۹۴
۲-۵-۸٫ اشکالات غزالی به ابنسینا در بحث علیّت… ۹۵
۲-۵-۸-۱٫ ملاک نیاز به علّت حدوث است، نه امکان.. ۹۷
۲-۵-۸-۲٫ نفی علیّت در طبایع و اجسام. ۹۷
۲-۵-۸-۳٫ نظام علیّت ناسازگار با توحید افعالی…………………………………………………………………… ۹۷
۲-۵-۸-۴٫ نفی سنخیّت در علیّت………………………………………………………………………………………….. ۹۸
۲-۵-۸-۵٫ نفی ضرورت علیّت………………………………………………………………………………………………… ۹۸
۲-۵-۸-۶٫ بطلان «قِدَم عالم»………………………………………………………………………………………………… ۹۹
۲-۵-۸-۷٫ انتقاد غزالی به ابنسینا در بحث معاد جسمانی…………………………………………………. ۱۰۰
۲-۵-۸-۸٫ تناقض اصل علیّت با صانع و فاعل بودن خداوند……………………………………………….. ۱۰۰
۲-۵-۸-۹٫ قاعدهی الواحد مسألهی دیگر مورد اختلاف غزالی و ابنسینا………………………….. ۱۰۱
۲-۵-۹٫ انسجام یا عدم انسجام آرای غزالی دربارهی علیّت… ۱۰۱
۲-۵-۹-۱٫ دیدگاه اول؛ دیدگاه جانبدارانه……………………………………………………………………………… ۱۰۲
- ۹۹/۰۹/۰۳