مدل فرهنگ سازمانی دنیسون:”پایان نامه درباره فرهنگ سازمانی”
اختلالی که پیشرفت تحصیلی را کند میکند!
یکی از ضرورتهای نظام آموزش موفقیت آمیز، گسترش مهارتهای تحصیلی لازم در دانشآموزان است.تفاوت در استعدادها و قابلیتهای عامل تعیین کننده تفاوت بین دانشآموزان قلمداد و در نتیجه راهبردهای اندکی برای رفع نقایص و مشکلات یادگیری به آنان ارائه میگردد اما در سالهای اخیر به ویژه با مطرح کردن دیدگاههای شناختی و خیره پردازی، نظرات جدیدی درباره مشکلات و نارساییهای یادگیری ارائه گردیده است.
وی افزود: تحقیقات نشان میدهند آموزشهای شناختی به دانشآموزان در دبستان باعث میشود که دانشآموزان مطلب را بهتر فهمیده و در موقعیت ها وقتی با مسالهای روبرو میشوند، دچار سردرگمی شناختی شده و با درگیر شدن با مساله، سرعت یادگیری آنها نیز در مقایسه با قبل از اجرای آموزش بالا میرود.
قاسمی (1391) تصریح کرد: دانشآموزانی که در خواندن مشکل دارند و خواند به عنوان بنیادیترین مهارت تحصیل تحت تاثیر عوامل روان شناختی قرار دارد و در سطح آموزش عالی به عنوان یکی از ابزارهای مهمی فرهنگی محسوب میشود، بدون هیچ شکستگی، مهارت خواندن میتواند یادگیریهای بنیادی را افزایش داده و تواناییهای تحصیلی را در سطح بالاتر ارتقاء دهد.دانشآموزانی که از توانایی خواند بالایی برخوردارند به راحتی میتوانند پیشرفت تحصیلی فزایندهای را به نمایش بگذارند و از طریق موفقیت آموزش خود را تضمین کنند.
وی خاطر نشان کرد: عناصر اصلی خواند را میتوان به چند بخش تقسیم بندی گردد.
1- درک از خواندن
2- درک لغوی از خواندن و نظیر حافظه فعالی و توانایی را میتوان نام برد و دانشآموزانی که در زبان شفاهی و خواندن مشکل دارند اغلب در نوشتن نیز مشکلاتی دارند چه بسا دچار ضعف در روان نوشتن، کند نویسی، نوشتن حروف به صورت شلوغ و در هم بر هم هستند که میتواند در سطح یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر گذار باشد و باید این موضوعات توسط یک روانشناس بررسی شود و نسبت به بهبود این نواقص اقدامات لازم انجام شود.
روش مشارکتی جیگ ساو
اگر به گذشته برگردیم و نگاهی گذرا به تدریس در زمانهای گذشته داشته باشیم تدریس را انتقال معلومات دانسته و حال این که در عصر جدید تدریس به معنای تفهیم مطالب است که خود جای بسی تأمل دارد. بدیهی است معلم خوب شخصی اس
مدل فرهنگ سازمانی دنیسون
هرچه اختیارومسئولیت بیشتری به یک کارمندتفویض نماییدبه همان اندازه بازدهی سرمایهگذاری بیشتری خواهیدداشت. یکی ازجدیدترین ومنحصربه فردترین ودرعین حال کاملترین مدلهای فرهنگ سازمانی مدل دنیسون (DOCS)است.”دانیل آردنیسون[1]“پروفسوررفتارسازمانی دانشگاه میشیگان آمریکا درسال1984مطالعات گستردهای رادرزمینه فرهنگ سازمانی آغازنموده است.ثمره مطالعات وی کتابهای«فرهنگ واثربخشی سازمانی(1990)»،«تغییرفرهنگ سازمانی(1997)»ومقالاتی ازجمله:«فرهنگ سازمانی واثربخشی سازمانی:آیاآسیامتفاوت ازسایرنقاط جهان است؟(2003)»،«نقش رهبران درشکلدهی فرهنگ سازمانی(2005)»،«سرمایه اجتماعی درسازمانها(2007)»ودههامقاله است که درمجلات معتبردنیابه چاپ رسیده است.دنیسون هماکنون پروفسورسازمان مدیریت درمؤسسه بینالمللی توسعه مدیریت[2] (IMD) درلوزان سویزرلند[3]ومسؤول «شرکت مشاوره فرهنگ سازمانی دنیسون[4]»درآناربورمیشیگان[5] است(دنیسون وهمکاران،2007) نتایج پژوهشهای مختلف انجام گرفته توسط دنیسون و همکاران وی،روشنگراین موضوع است که فرهنگ سازمانی اثرمستقیمی برمقیاسهای مختلف اثربخشی و عملکردسازمانها دارد و در نتیجه داشتن شناختی عمیق از فرهنگ موجودسازمان جهت بهبود اثربخشی آن از اهمیت بالایی برخوردار است (اسمرک ودنیسون،2007).
ویژگیها، شاخصهاوابعادفرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون: دنیسون برای به تصویرکشیدن فرهنگ سازمان از یک مدل استفاده نموده است. این مدل(نمودار2-1) دربرگیرنده چهارویژگی[6]اصلی فرهنگ سازمانی یعنی: درگیرکارشدن[7]، سازگاری[8]و یکپارچگی [9]و مأموریت [10]است. (دنیسون و فیشر،2005 دنیسون و میشرا،1995). این چهار ویژگی در قالب عبارتهایی از مجموعه فعالیتهای مدیریت[11] بیان میشوند. فعالیتهای مدیریت شامل عملکردهای روشنی هستند که با چهارویژگی فرهنگ سازمانی مرتبط میباشند و از اعتقادات، ارزشها و مفروضات مسلط برسازمان نشأت گرفته و به وسیله آنها نیزتقویت میشوند. این فعالیتهای مدیریتی به وسیله استفاده از 12شاخص[12] که مدل راتشکیل میدهند اندازهگیری میشوند (دنیسون وهمکاران،2006). به عبارتی دیگرهریک ازویژگیهای فرهنگ به وسیله سه شاخص فعالیت مدیریتی موردسنجش قرارمیگیردودرشاخصهاازیک پرسشنامه36موردی استفاده میشود.پس از سنجش تمامی ویژگیهاوشاخصهاوقراردادن امتیازهریک ازآنها درمدل شکل حاصل را«شمای سازمانی» مینامند.مدل فرهنگ سازمانی دنیسون درنمودار(2-1)به تصویرکشیده شده است.
[1].Daniel R. Denison
[2].International Instude forManagement Development
[3].Lausanne,Switzerland
[4].Denison Consulting
[5].Ann Arbor,Michigan
[6].Trait
[7] .Involvement
[8].Adaptability
[9].Consistency
[10].Mission
[11] .Management Practices
[12].Index
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
رابطه رهبری تحولآفرین وفرهنگ سازمانی بامدیریت دانش معلمان ابتدایی زن آموزش وپرورش ناحیه3شیراز
ت که از راههای تفهیم به دانشآموز (تدریس) را دانسته و نه اینکه فقط به فراگیران انتقال معلومات دهد که در اینجا فرق بین تدریس خوب و انتقال معلومات به خوبی قابللمس است. کارل راجز میگوید: همان طور که در روان درمانی روان شناس صرفا به بیماری کمک میکند تا مشکلات خودش را بشناسد و به چگونگی رفع آن مشکل نیز پی ببرد در تدریس نیز دانشآموز خودش مطالب را فرا میگیرد و معلم فقط به او کمک میکند تا به هدفهای آموزشی نزدیک گردیده، آنها را فرا گیرد. (لانجرن به نقل از نصر اصفهانی، 1392)
هنوز هم برخی از معلمان به طور چشمگیری موفق اند. دانشآموزان آنها خوب یاد میگیرند، از مدرسه و درس لذت میبرند و قدردان تعلیم و تربیت هستند. برخی از فارغ التحصیلان مدارس دولتی از جمله هوشمندترین دانشآموزانی هستند که تا به حال وجود داشته اند اما یک سوال که اینجا به ذهن میرسد این است که چه عاملی موجب توفیق معلمان و دانشآموزان چنین مدارسی است، چیزی که شاید برای معلمان و دانشآموزان ناموفق وجود نداشته باشد، آیا مدارس موافق پول بیشتری دارند؟ آیا از تسهیلات بهتری برخوردارند؟ آیا معلمان این مدارس به مطالبی آگاهی دارند که دیگر معلمان از آن آگاه نمی باشند؟ پول و تسهیلات در ایجاد بخت خوب چندان کارگشا نمی باشند اما بلی، معلمین در مورد ایجاد آموزش موثر و یادگیری لذت بخش مطالبی میدانند که میتواند بسیار با اهمیت باشد در این فرایند (تدریس) معلم و دانشآموز به یکدیگر انرژی میبخشند، وجود یادگیری پرنشاطی را فراهم میسازند که به ندرت برای سایرین قابل دسترسی است این نوع آموزش، آموزش به شیوهی با سینرژی نامیده میشود که قادر است اغلب موانع و مکشلات مربوط به آموزش و یادگیری را برطرف نماید (برگرفته از کتاب مدیریت و کلاسداری جذاب، سی ام، چارلز ترجمه شاپور امین، شایان جهرمی، مرضیه امینی)
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
- ۹۸/۰۶/۱۰