تعریف یادگیری مشارکتی//پایان نامه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
انواع مدلهای مدیریت دانش
پس از آشنایی اجمالی با مدلهای دانش در این بخش چند مدل که هر یک ضمن داشتن مشابهت با دیگر مدلها، بعد خاصی از موضوع را در بردارند بررسی میشوند تا از این طریق امکان مقایسه و شناخت ابعاد گوناگون مدیریت دانش برای یکپارچهسازی و به کارگیری بهتر آنها فراهم شود. تاکنون نویسندگان بسیاری مدلهایی را در رابطه با فرآیند مدیریت دانش ارائه نمودهاند. اکثر این مدلها از نظر محتوایی تقریباً مشابه هستند اما دارای واژهها و فازهایی با ترتیبات متفاوتی میباشند. در این مدلها، فرض میشود که مرحلهها و فعالیتها اغلب همزمان، گاهی اوقات پی در پی و بندرت در یک ترتیب خطی هستند. در ادامه به معرفی چند مدل پرکاربرد و متداول مدیریت دانش پرداخته میشود( افرازه،1382،ص50)
مدل هیسیگ[1] (2000) از چهار فرایند زیر تشکیل شده است:
- خلق کن: این امر به توانایی یادگیری و ارتباط بر میگردد. توسعه این قابلیت، تجربه تسهیم دانش، ایجاد ارتباط بین ایدهها و ساختن ارتباطهای متقاطع با دیگر موضوعات، از این اهمیت کلیدی برخوردار است.
- ذخیره کن: به عنوان دومین عنصر مورد نیاز مدیریت دانش است که از طریق آن، قابلیت ذخیره سازمان یافتهای که امکان جستجوی سریع اطلاعات، دسترسی به اطلاعات برای کارمندان دیگر و تسهیم مؤثر دانش فراهم میشود، به وجود میآید. در این سامانه باید، دانشهای لازم به آسانی برای استفاده همگان ذخیره شود.
- نشرکن: این فرایند به توسعه یک روح جمعی که در آن افراد به عنوان همکاران در جهت دنبال کردن اهداف مشترک، احساس پیوستگی به هم داشته و در فعالیتهایشان به یکدیگر وابستهاند، کمک میکند.
- به کار ببر: چهارمین فرایند، از این ایده آغاز میشود که ایجاد دانش، بیشتر توسط کاربرد عینی دانش جدید میسر است، این عنصر، دایره فرایند مرکزی مدیریت دانش متحد را تکمیل میکند (احمدی،1391،ص146).
2-7-2-مدل مارک “[2]م.مک الروی”
وی با همکاری دیگر اعضای کنسرسیوم بین المللی مدیریت دانش(2002) برای این نوع از مدیریت، چهار چوب فکری با نام “دوره عمر دانش “تعریف کرده که در آن، علاوه بر نظریه نوناکا و تاکوچی[3](1995) بر نکته مهم دیگری نیز تاکید شده است: “دانش تنها پس از اینکه تولید شد، وجود دارد و بعد از آن میتوان آن را مهار، کدگذاری یا تسهیم نمود”. بنابراین “مک الروی” فرایند ایجاد دانش را به دو فرایند بزرگ یعنی تولید دانش و پیوسته کردن دانش تقسیم میکند:
1ـ تولید دانش: فرایند خلق دانش، سازمانی جدید است که به وسیله یادگیری گروهی، کسب دانش و اطلاعات و ارزیابی دانش انجام میگیرد. این فرایند مترادف یادگیری سازمانی است.
2ـ پیوسته کردن دانش: از طریق برخی فعالیتها که پخش و تسهیم دانش را تجویز میکنند، انجام میگیرد. این عمل کارهایی از قبیل پخش دانش(از طریق برنامه و غیره)، جستجو، تدریس، تسهیم و دیگر فعالیتهای اجتماعی که موجب برقراری ارتباط میگردد را شامل میشود.
مک الروی همچنین به دو موضوع “عرضه” و “تقاضا” نیز توجه دارد:
- سمت عرضه: عمل مدیریت دانشی است که در هر صورت برای افزایش عرضه دانش موجود به همکاران یک شرکت طراحی میشود.
- سمت تقاضا: بر روی عرضه دانش موجود به عدهای از نیروی کار متمرکز شده و سعی در افزایش ظرفیت آنان جهت تولید دارد، به این ترتیب، ماموریت مدیریت دانش، این است که ظرفیت یک سازمان را جهت تقاضا برای دانش جدید بالا ببرد.
2-7-3-مدل “بک من”
- “بک من[4](1999)” هشت مرحله زیر را برای فرایند مدیریت دانش پیشنهاد داده است :شناسایی کردن: تعیین صلاحیتهای درونی، منبع استراتژی، قلمرو دانش.
- تسخیر کردن :رسمی کردن دانش موجود.
- انتخاب کردن: تعیین ارتباط دانش، ارزش و دقت، رفع دانشهای ناسازگار.
تعریف یادگیری مشارکتی[1]
دیدگاه برخاسته از تئوری های جدید تربیتی این است که کارآموزان باید خودشان تصمیم بگیرند که چه چیز را و چگونه می خواهند یاد بگیرند؟ معلم جزئی از مرکز منابع یادگیری می شود که شامل تمام وسایل کمک آموزشی مناسبی است که می تواند به قدری که لازم است یا به نظر می رسد متناسب با فراگیران است، استفاده شود.این شیوه ی کار برای یادگیری، موجب یادگیری فراگیر مدار[2] میشود. (میلز،1385،290)
در یادگیری مشارکتی یادگیرندگان با تواناییهای یادگیری متفاوت بهصورت تیمی و یادگیری میپردازند. در این شیوه هر فرد نهتنها مسئولیت یادگیری خود را بر عهده دارد بلکه باید تلاش کند تا دیگران نیز موضوع موردنظر را یاد گیرند. در این شیوه از یادگیری همه اعضای گروه درصدد ایجاد موقعیتی هستند که یادگیری صورت گیرد و موفقیت گروهی حاصل شود.
صرف گروهبندی دانشآموزان و داشتن انتظار همیاری از آنان، الزاماً یادگیری مشارکتی را به همراه نخواهد داشت. فقط هنگامیکه اعضای گروه درک کنند که آنان به یکدیگر وابستهاند و موفقیتی حاصل نخواهد شد، مگر اینکه آنان یاد بگیرند تلاشهایشان را باهم هماهنگ کرده و بهطور فعال با یکدیگر کار کنند.
در یادگیری مشارکتی هدف هر فعالیت و نیز وظایف یکایک اعضای گروه باید از قبل تعیین شود. همچنین اعضای گروه باید خود را در مقابل موفقیت جمعی و تحقق اهداف از پیش تعیینشده مسئول بدانند. یک جنبه مهم در موفقیت همیاری گروهی این است که اطمینان حاصل شود که اعضای گروه بدانند که هرکدام در انجام وظایف گروه جهت رسیدن به اهداف گروه مسئول هستند
یادگیری مشارکتی یا یادگیری از طریق همیاری نوعی مقابله یا نقاط ضعف روشهای سنتی یادگیری است. بشر موجودی اجتماعی است. تعامل انسانها باهم در اثر زندگی جمعی شرایط یادگیری و از هم آموزی را برای آنها فراهم میسازد. ازآنجاکه علوم و فنون و مهارتها روزبهروز در حال افزایش و تکامل است، یک فرد نمیتواند همه نیازهای خود را با یادگیری بهتنهایی کسب کند. مدرسه دانشگاه نیز بهواسطه کمبود منابع و زمان نمیتوانند همه دانش و مهارتهای موردنیاز افراد را به آنان ارائه کنند. وجود چنین شرایط و ویژگیهایی موجب شده است که معلم درعینحال که یاد دهنده است، یادگیرنده هم باشد. بسیاری از معلمان، دانش و مهارت خود را در تعامل با همکاران و کسب تجربه در کلاسهای درس تکمیل میکنند دامنهی کاربرد این رهیافت گسترده است بهطوریکه از آموزشهای پیشدبستانی و ابتدایی تا دورههای دانشگاهی کاربرد دارد. علاوه بر این، نیاز روزافزون و متنوع بشر به یادگیری و محدودیت شرایط و امکانات آموزش در محیطهای رسمی آموزشی، گسترش آموزشهای غیررسمی را بیشازپیش ضروری ساخته است. امروز داشتن توانایی تعامل مناسب و مثبت با دیگران برای موفقیت در زندگی بهاندازه کسب دانش و مهارتهای آکادمیک اهمیت دارد. (عبداللهی، 1387: 152 تا 153)
گروه در مفهوم خود چیزی فراتر از تجمع ساده ی تعدادی از افراد در کنار یکدیگر می باشد. از این منظر، هر تجمع از افراد بدون داشتن هدف مشترک نمی تواند زمینه ساز کارگروهی باشد. بنابراین افراد گروه براساس معیارهایی درکنار یکدیگر قرار می گیرند و برای خود اهداف مشخصی را تعریف می نمایند.
فرد متمایل است توانمندی های او توسط دیگران دیده شوند، به بیان دیگر او را به حساب بیاورند. کار گروهی یکی از عرصه هایی است که فرد می تواند توانایی های خود را نشان داده و خودباوری را تقویت نمایند.(ریاضی،1391: 84تا 85)
در کار گروهی دانشآموزان میتوانند چیزهای فراوانی از یکدیگر یاد بگیرند. روش مشارکتی به جامعهپذیری، دوستی دانشآموزان با یکدیگر و تسهیل یادگیری آنان کمک میکند. نزدیک کردن افکار دانشآموزان به یکدیگر و ایجاد نگرش مثبت در کلاسهایی که اعضای آن نماینده فرهنگهای متفاوتی در جامعه هستند، از دیگر مزایای یادگیری مشارکتی است. در رهیافت یادگیری مشارکتی هم یاد دهنده نفع میبرد و هم یادگیرنده؛ به عبارت دیگر منافع این رهیافت عاید همه اعضای گروه میشود. یادگیری مشارکتی در ایجاد نگرش مثبت نسبت به همسالان و همکلاسیها بافرهنگ و زمینه اجتماعی متفاوت و نیز کودکان با نیازهای گوناگون یادگیری مؤثر است. همچنین رهیافت مشارکتی در ایجاد نگرش مثبت وی خود یادگیرنده و تمایل به تعامل با دیگر بچهها و کار کردن با یکدیگر برای ارتقاء سطح یادگیری یکدیگر تأثیر دارد. برخی دیگر از مزایای کارگروهی را میتوان به شرح زیر برشمرد:
- تقویت مهارت اجتماعی[3] هوش بین فردی اجتماعی، از طریق کار کردن و برقراری ارتباط شاگردان با یکدیگر
- تقویت مهارت شناختی[4] از طریق ارائه توضیح، بحث درباره معانی و حل مسئله بهصورت گروهی
- حمایت عاطفی[5] از طریق برانگیختهشده بهوسیله احساسات گروه و یا اعضای رهبری گروه.
- بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
- افرایش اعتمادبهنفس و انگیزه دانشآموزان
- افزایش علاقهمندی یادگیرندگان نسبت به کلاس و همکلاسان
- تقویت مهارتهای سطح بالای تفکر از قبیل تجزیهوتحلیل، ارزشیابی و تفکر انتقادی
- تقویت مبانی کار تیمی
- تقویت روابط مثبت بین گروههای مختلف قومی
- اجرای آسان و کمخرج
-
[1]-Co-operative Learning
[2] – learner-centred
[3]-Social Skills
[4]-Cognitive Skills
[5]-Emotional Support
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
- ذخیره کردن: معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوهای دانش.
- پخش کردن: توزیع دانش برای استفادهکنندگان به طور خودکار بر پایه علاقه و کار و تشریک مساعی دانش در میان گروهها.
- به کار بردن: باز یافتن و استفاده دانش در تصمیمگیریها، حل مسائل، خودکار کردن و پشتییبانی کار و مددکاری شغل و آموزش.
- ایجاد کردن: تولید دانش جدید در حین تحقیقات، تجربه کردن کار و فکر خلاق.
- تجارت کردن :فروش و معامله، توسعه و عرضه کردن دانش جدید به بازار در قالب محصولات و خدمات.(عباسی،1386،ص148).
[1] Heisick
[2] Mark
[3] Nonaka and takeuchi
[4] backman
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی رابطه بین مدیریت دانش با چابکی سازمانی کارکنان ومعلمان آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه
- ۹۸/۰۶/۱۰